קידום ובניית אתרים

מילון מונחי אתרים

בנית-אתר

אם אינכם מתמצאים בשלל המינוחים הקשורים לאתרי אינטרנט – קיבצנו במאמר זה פירוש קצר למרבית המינוחים הקשורים בבניית אתרים לעסקים, עיצוב אתרים ובניית דפי פייסבוק לעסק.

לחצו על הלינק כדי להגיע לפירוש המונח המבוקש

מערכת ניהול תוכן | אתר אינטרנט | HTML | CSS | XML | PHP | ASP | ACTIONSCRIPT | JAVASCRIPT | קידום אתרים | מנוע חיפוש | באנר פרסומי | אתר סטאטי/אתר דינאמי | כתיבה שיווקית | יחס המרה

מערכת ניהול תוכן

מערכת ניהול תוכן היא מערכת העובדת בצד האחורי של אתר אינטרנט. מערכת זו מרכזת את השליטה על האתר ומאפשרת שינוי, עדכון ורענון של חומר בקלות. מערכות מעין אלה מאפשרות גם למי שאיננו בקיא בתחום בניית האתרים ואין לו ידע בתכנות, לבצע עדכונים ושינויים באתר. לחץ כאן לקריאה נוספת על מערכת ניהול תוכן.

אתר אינטרנט

אתר אינטרנט הוא אסופה של דפי אינטרנט אשר לרוב מקושרים ביניהם, ומוצגים ברשת האינטרנט במטרה לשרת באופן כלשהו את הגולשים המבקרים בו.

הסיבה לכלליותה של ההגדרה, נובעת מכך, שבעידן המודרני נותנים אתרי האינטרנט מענה לצרכים רבים כל כך, עד שלעיתים אין כל דמיון בין אתר אינטרנט אחד למשנהו. לדוגמא: אתרי משחקים כגון קזינו וירטואלי, אתרי מסחר כגון WallaShops, אתרי השוואות מחירים כגון Zap, אתרי קטלוג, אתרים תומכי לקוחות כגון אתר קופ"ח מאוחדת, פורטל מידע כגון Ynet, אתרי תדמית וכד'.

Html

שפת סימון, המשמשת לבניית אתרים. השפה בנויה מתגיות, אשר "אומרות" לדפדפן כיצד להציג אובייקטים שונים. בראשית ימי האינטרנט היו מעט תגיות.. כיום שפת ה- Html התפתחה ומצויה בגרסה 4, כאשר Html 5 כבר בדרך.

Css

גליונות עיצוב מדורגים – לא מדובר בשפת תכנות, אלא ברשימה של הנחיות הנקראות על ידי ה- Html וקובעות את עיצובו. מדובר בפורמט חדש שנועד להפריד את הסגנון מהתוכן של המסמך ובכך לפשט את עריכתו ולהקל על מנועי החיפוש. לדוגמא במקום לשנות בדף ה- Html את העיצוב של הכותרות, משנים פעם אחת בקובץ ה- Css את ההגדרה של הכותרת, כך שכל פעם שמופיעה כותרת ב- Html היא תוצג באופן אחיד.

Xml

זוהי שפת סימון חיצונית, אשר אוגרת נתונים הנקראים על ידי גורם אחר. כך לדוגמא, ייתכן דף Html שיתפקד כמיכל ריק נטול תוכן, כשהתוכן ייקרא מדף ה- Xml.

Php

שפת תסריט המיועדת בעיקר לשימושי אינטרנט. השפה פועלת על שרתים, אך ניתן להפעילה גם במחשבים אישיים באמצעות תוכנה מפרשת. שפה זו היא בין השפות הפופלריות בהן בונים מערכות ניהול תוכן.

Asp

זוהי טכנולוגיית שפת שרת שפותחה על ידי חברת מייקרוסופט ומופעלת על שרתים עם מערכות הפעלה של Windows.

Actionscript

שפת תכנות המשמשת בסביבת עבודה של תוכנת פלאש. כיום קיימת כבר גרסה 3. גרסה זו הופכת אתרי פלאש לאתרים עם יכולות אינטראקטיביות מרשימות.

Javascript

שפת תסריט מונחית עצמים, המוטבעת לרוב בדף Html לצורך הצגה של דפים דינאמים.

קידום אתרים

קידום אתרים הוא תחום מורכב שעיקרו – קידום אתר במטרה שידורג במקום גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש של מילים רלוונטיות. תחום זה מתחלק לקידום אורגני וקישור ממומן.

מנוע חיפוש (GOOGLE)

בבסיסו של מנוע חיפוש קיים רכיב הסורק את מיליוני דפי הרשת מעת לעת באופן היררכי. הדפים מקוטלגים והמנוע יוצר אינדקס של המילים המופיעות בהם, עם הפניות למיקום המדוייק באתר. מנוע החיפוש מכיל בעצם אינדקס של כתובות ומילות חיפוש, ולכן שליפת הנתונים מהירה כל כך. שכן המנוע לא צריך לתור ברחבי הרשת אחר מופעים של המילה המבוקשת, אלא הוא שולף אותה מתוך האינדקס הקיים בו.

בעת שליפת הנתונים מדרג מנוע החיפוש את רלוונטיות התוצאות. אלגוריתם הדירוג הוא אחד המרכיבים הסודיים ואלה שהופכים את מנוע החיפוש ליעיל וחשוב. ככל שהאלגוריתם טוב יותר, כך התוצאות יקלעו יותר למידע המבוקש. כיום, אף על פי, שאלגוריתם הדירוג של גוגל, מנוע החיפוש העיקרי, הוא סוד כמוס, ידועים תכונות רבות שמאפשרות למקדמי אתרים, ליצור מניפולציות הוגנות בתוכן ובכך לקדם את האתר שנשכרו לקדם.

קיימים קריטריונים התלויים באתר עצמו: מופעיה של מילת החיפוש, מיקומם, תדירותם וכד' וקריטריונים חיצוניים: כגון אלו אתרים מפנים לאתר המבוקש, מהו אופן ההפניה וכד'. על פי רוב מצליח מנוע החיפוש לקלוע ולסדר את התוצאות בהתאם לרלוונטיות. יחד עם זאת חשוב לציין שמנוע החיפוש איננו תמיד צודק, אך לנו, בוני האתרים, נכונה הסיסמא – היה חכם ולא צודק. הופעתו של אתר בתוצאות הראשונות של החיפוש, הכרחית לחשיפה של גולשים לאתר ובלעדיה, האתר חסר מבקרים (וערך) כמעט.

באנר פרסומי

באנר הוא פרסומת המופיעה כתמונה בגדלים משתנים בדפי אינטרנט.

מתוקף הגדרתו, מטרתו למשוך קהל ולא להיראות חלק אינטגרלי מהדף בו הוא מופיע. תפקידו לגרות, לעורר ולעודד את המבקר באתר לפעולה כלשהי (עפ"י רוב לחיצה על הבאנר ומעבר לדף נחיתה או לאתר של המפרסם).

באנר איכותי מורכב לרוב בתוכנת פלאש ומכיל אנימציה היוצרת עניין ומעוררת סקרנות. כיום קיימים באנרים רבים אינטראקטיבים, אשר סמן העכבר שעובר מעליהם או כל פעולה אחרת שעושה הגולש, עשויים להפעיל קול, לשנות את התמונה, לאפשר תנועה של אובייקטים בבאנר וכד'.

בכל מה שקשור לאומנות הפרסום ומשיכת הלקוחות באמצעות הבאנר, השמיים הם הגבול.

אתר סטאטי לעומת אתר דינאמי

אתר דינאמי הוא אתר שניתן לרענן, להחליף ולשנות את מרבית תוכנו דרך מערכת ניהול תוכן, ללא צורך בפעולות מורכבות של שינוי קוד, תכנות נוסף והתעסקות עם קבצי המקור. זאת בניגוד לאתר סטאטי שתוכנו קבוע וכל פעולת ריענון, שינוי או החלפה, כרוכה בהשקעה.

כתיבה שיווקית

כתיבה שיווקית היא עולם ומלואו. מדובר בהתמחות בכתיבת תוכן שמטרתו להניע את הקורא לפעולה מסויימת – בין אם מדובר בהישארות באתר, קריאת תוכן נוסף, הנעה ליצירת קשר, בקשה להצעת מחיר ואפילו קנייה.

אתר עסקי מקצועי אמור להחזיר את ההשקעה ולהביא ליחס המרה גבוה (המרת המבקר באתר, ממבקר לפונה, קונה וכד'). לשם כך האתר זקוק לתכנים איכותיים, אשר בנוסף לעיצוב, יניעו את הגולשים שכבר הגיעו לעשות מעשה.

כתיבה שיווקית אוספת את המידע על קהל היעד, בוחנת את תחומי העניין שלו, מתחשבת במתחרים, בעוצמות ובהזדמנויות, ומייצרת תוכן מניע, מרגש, מעורר ומסקרן.

גם לבעלי אתרים שבוחרים לספק את התכנים בעצמם, מוטב לשלב באתר במקומות אסטרטגים (דוגמת דף הבית או הבאנר העליון), טקסטים שנכתבו על יד אנשי שיווק מקצועיים, במטרה לעודד המשך גלישה באתר, למנוע נטישה ולעודד לפעולה מצד הגולש.

יחס המרה

יחס המרה הוא מונח שיווקי מקצועי המודד בעולם האינטרנט כמה מבין הגולשים המבקרים באתר מסויים הופכים למתעניינים וכמה מתוכם הופכים ללקוחות.

אתר אינטרנט עסקי מקצועי הוא בראש ובראשונה כלי שיווקי עם יעדים מדידים. מטרתו לרוב להגדיל את הכנסות העסק באמצעות חשיפת הגולשים לחברה, למוצריה ולשרותיה. יצירת עניין מומרת לפנייה טלפונית, במייל או בטופס ייעודי ליצירת קשר, כשחלק מיוצרי הקשר הופכים ללקוחות.

השאיפה היא תמיד ליצור יחס המרה כמה שיותר גבוה, לצורך כך, באתרי אינטרנט מקצועיים, נבנה האתר בשלבים, תוך כדי תכנון חכם המתחשב במתחרים, בקהל השוק, במטרות האתר וכד', כך שהוא יגרום למבקר בו ליצור קשר באמצעות העיצוב והכתיבה השיווקית.