אם אתם מתעתדים לבנות אתר אינטרנט? או שאתם באמצע תהליך של בניית אתרים לעסקים? המאמר הבא יסייע לכם.
אלו חומרים לאסוף לצורך בניית אתר אינטרנט?
זוהי שאלת השאלות. ראשיתו של בניית אתר מקצועי היא אפיון האתר. תהליך האפיון מורכב מכמה שלבים, כשהראשון בהם הוא בחינה של מטרות האתר. בהתאם למטרות מבצעים בדיקה של החומרים הקיימים כיום – האם פרסמתם מאמרים? השקעתם בכתיבה שיווקית לפליירים? קטלוגים שפרסמתם? שלב נוסף בתהליך האפיון הוא בחינה של המתחרים: מהם סוגי החומרים שמצויים אצלהם? האם יש להם חומרים שלא חשבתם עליהם?
חומרים בהם אסור להשתמש – זכויות יוצרים
רבים חושבים, בטעות, כי האינטרנט הוא מערב פרוע, בו לא חלים כללי המשפט וניתן לעשות ככל העולה על רוחנו ללא דין וללא דיין. ולכן חדשות לבקרים מופתעים אנשים, מעצבים גרפים, מתכנתי אתרים וכו', כאשר הם מקבלים שיחת טלפון ממשרד עורכי דין או מכל גורם משפטי, הדורש מהם לחדול מעשיית פעולה, לפצות עבור נזקים וכד'.
שימו לב – גם קטעי טקסט מוגנים בזכויות יוצרים. לכן הקפידו על הזנת תכנים מקוריים שימנעו מכם כאב ראש מיותר. בהקשר זה יש להוסיף שמנועי החיפוש מזהים קטעי טקסט שהועתקו (בעזרת אלגוריתם השוואתי מיוחד), דבר הפוגע בדירוג האתר המעתיק. יצירת תוכן איכותי היא לעיתים עניין מורכב. לצורך כך קיימים בבתי הסטודיו השונים, אנשי תוכן, שכל תפקידם הוא כתיבה שיווקית – יצירת תוכן מקורי ואיכותי.
מצב השימוש בתמונות דומה למצב הטקסט. כל תמונה באשר היא מוגנת בזכויות יוצרים, אלא אם כן, בעל הזכויות ויתר על זכויותיו באופן מלא או באופן חלקי. מכאן שכל אותן תמונות שאנו מאתרים במנוע החיפוש או רואים באתרים השונים – אסורות לשימוש בתכלית האיסור. גם בתחום זה קיימים ציידי מפרי זכויות יוצרים, שכל תפקידם הוא לאתר, לתבוע ולהרוויח כסף. אם ברצונכם להשתמש בתמונות באתרכם קיימות בפניכם מספר אפשרויות חוקיות:
- צילום התמונות בעצמכם – במידה ומדובר בצילום פשוט, המשימה קלה ומשתלמת. אך כשמדובר בצילומים מורכבים, של נושאים מורכבים או תמונות מעובדות. לעיתים עדיף לוותר על אופציה זו ולגשת לחלופה הבאה.
- רכישת תצלומים חינמים – קיימים ברשת אתרים שמאפשרים שימוש בתמונות שבספרייתם, בכפוף לתנאים מסויימים. אחד התנאים התדירים הוא אזכור מקור התמונה. באתר מקצועי, הדבר עלול להיראות מגוחך עד רע – אם בכל מקום בו יש תמונה יופיע אזכור הנושא את מקורה. ולכן באתרים מקצועיים כדאי לפנות לאופציה הבאה.
- רכישת תצלומים מבנק תצלומים בתשלום – כיום יש מספר רב של חברות המוכרות תצלומים מכל הסוגים ובכל הגדלים. על פי רוב בספריות אלה תמצאו את כל שחשקה נפשכם והכל בקליק מהיר. החיסרון היחיד הוא המחיר שעשוי להגיע לסכומים גבוהים כשמדובר בתמונות מורכבות או תמונות בעלי רזולוציה בינונית עד גבוהה.
אז איך בכל זאת אוספים חומר בו מותר להשתמש באתר אינטרנט?
אחת המלאכות היותר מורכבות, שבדרך כלל מעכבות את עלייתו של אתר – היא מלאכת איסוף התוכן. לעיתים יש צורך בכתיבה של מאמרים רבים וליטושם. לחלק קטן מהאנשים כתיבה היא משימה קלה, אך לרוב המכריע – מדובר במשימה מורכבת ואיטית.
כשמדובר בתכנים כגון תמונות, המשימה פשוטה יותר. אם כי חלק נכבד מהעסקים מתקשים גם באיתור תמונות שצילמו של העסק, מוצריהם וכד'.
אנשי כתיבה שיווקית
קיימים בשוק כותבים שמומחיותם היא כתיבה שיווקית עבור אתרים. לרוב מדובר בסכומים של כ- 200-300 ש"ח למאמר בן 300 מילה. כותבים אלו מבצעים עבודה איכותית ומהירה יחסית. לעיתים החיסכון בזמן והאיכות עשויים להצדיק את ההשקעה. אסור לשכוח שמאמר טוב ממיר בצורה טובה יותר גולשים מסתם מבקרים באתר, ללקוחות.
הצעות כלליות לתוכן באתר אינטרנט
תוכן
הקפידו על ריבוי תוכן איכותי. יש להימנע מהעתקות שגורמות למנועי החיפוש ולקוראים אינטליגנטים לנטוש את אתרכם. התוכן צריך להיות עשיר ורלוונטי לאתר. ככל שהאתר יכיל תוכן איכותי יותר, כמות הגולשים הפוקדת את האתר תגדל. אותם גולשים לא רק ייכנסו לאתר, אלא יבקרו בו למשכי זמן ארוכים, מה שיגדיל בסופו של דבר את דירוגו של האתר במנועי החיפוש. על מנת לגרום לגולשים לבקר באתרכם באופן קבוע, רצוי לחדש את התוכן לעיתים קרובות, להוסיף מאמרים חדשניים, חומרים ויזואלים, תכנים מתחלפים וכד'. חשוב לדעת שקיימת חשיבות גם לרענון ותחלופה של תוכן באתר.
שפה
השתדלו לכתוב בשפה התואמת את קהל היעד. שימוש בסלנג עשוי להיות ראוי לאתר מחתרתי העוסק במוזיקה מחתרתית, אך באתר תדמיתי הוא יהווה מכשול ויגרום לנטישה של קוראים. בנוסף, השתדלו להשתמש במבחר ביטויים, הרלוונטים לתוכן האתר. ריבוי מלל איכותי, ינעים את הקריאה, ימנע נטישה של קוראים ויגביר את הדירוג במנועי החיפוש. הימנעו משגיאות כתיב – בצעו הגהה כפולה על ידי אנשים שונים, ותקנו כל שגיאת כתיב. זכרו שריבוי שגיאות כתיב פוגע בקריאה הרציפה, , פוגע בדירוג האתר במנועי החיפוש, מייצר זלזול בקרב הגולשים ועשוי לעיתים לגרום לנטישה.
קישורים
בסוף עבודת העיצוב יש לוודא שכל הקישורים תקינים. קישורים שבורים, עלולים לגרום לנטישה של גולשים את האתר, כמו גם לרובוט מנועי החיפוש, לדרג את האתר במיקום נמוך. יש להקפיד על כמה שיותר קישורים פנימיים, בין מילות מפתח, כך שלגולש תהיה תמיד האופציה לדלג בקלות ממקום אחד לשני. לקישורים עמוקים אלו יתרון נוסף – הם מעלים את הדירוג של האתר במנועי החיפוש. יש להקפיד על יצירת קישורים רבים לאתרים חיצוניים איכותיים בנושאים הרלוונטים, ובנוסף על פתיחת קישורים אלו בחלון נפרד, כך שהדפדפן של הגולש יוותר באתרכם. לקישורים חיצוניים יש לתת שם רלוונטי, כך שמנועי החיפוש והגולשים יבינו לאן הם מופנים. היינו – בניגוד לקישור שמכונה – לחץ כאן, יש להשתמש בקישור ספציפי – מעבר למאמר אודות מערכות ניהול תוכן.
יצירת כלי לקבלת משוב מגולשים באתר
אחד הכלים הטובים ביותר לבדיקת איכותו של האתר, היא בחינת הסטטיסטיקה של הגולשים המבקרים בו. כלי יעיל זה מצוי כמעט בכל ממשק ניהול של השרת המאחסן את האתר. יחד עם זאת, קשה להסיק מה בדיוק גרם לאותם גולשים לנטוש או להישאר באתר. לכן רצוי, מלבד טופס יצירת הקשר, לאפשר לגולשים לחוות את דעתם על האתר. בנוסף, רצוי לבחון את האתר על קבוצת מדגם מייצגת של קהל היעד, לאחר העלאתו לאוויר.
התוכן הוא המלך
זכרו – מאז שגוגל נכנס לתמונה – התוכן הפך להיות המלך. יש חשיבות קריטית לתוכן איכותי המייצג נאמנה את העסק ומעניין את הגולשים שמהווים קהל היעד שלכם. תנופה, קידום ובניית אתרים מתמחה באפיון אתרים, עזרה בהשגת תוכן איכותי ובניית אתר מקצועי. צרו קשר לקבלת הצעת מחיר, ללא כל התחייבות, הכוללת ייעוץ חינם.